‘God belooft bij ons te zijn in moeilijke tijden!’ Preek over Psalm 46,2-3. (10 van 17)

Liturgie preek ochtenddienst over Psalm 46,1-3 (transscript)

-GKv Loppersum-Westeremden, 08-12-2013, viering HA

Komen tot de Here

Stil gebed

Votum/zegengroet

Aanbidding:

-LB 117 ‘Hoe zal ik U ontvangen’ (advent)

-Psalm 2,1.4 ‘Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch?’

Wet van God

Gebed om verlichting met de Heilige Geest

Luisteren naar de Here

Bijbellezing(en), zie onder 

Verkondiging, thema, zie onder, gebed

Amenzang GK 163 ‘Ik bouw op U’

Viering Heilig Avondmaal

-lezen formulier, 2e deel

-brood en wijn door de rijen

-zingen GK 125 ‘Alles in allen’

Geven aan de Here

Dank- en voorbedegebed   

Aankondiging overige mededelingen en bestemming collecte

Inzameling gaven

Gaan onder de zegen van de Here

Zingen Psalm 149,2 ‘De Heer heeft in zijn volk behagen’

Zegen

Leesgedeelte(n): Psalm 46 en 2 Kor 1,1-7

Tekst: Psalm 46,2-3

Preekthema: ‘God belooft bij ons te zijn in moeilijke tijden!’

We zijn als gemeente bezig met het thema van Gods beloften, 14 dagen geleden, en toen stonden we stil bij het thema van Gods berisping.

De Here God belooft ons te berispen of te waarschuwen als we verkeerde keuzes maken, als we dingen doen die niet goed voor ons zijn.

De Here God is als een Vader die niet wil dat het slecht gaat met zijn, zoon of dochter, en dan stuurt een vader z’n kind bij, en zo belooft de Here God ons op tijd op tijd te waarschuwen om ons te behoeden voor erger.

Vanochtend staan we stil bij Psalm 46, daar gaat het over de belofte die de Here geeft dat de Here bij ons is midden in onze tranen en verdriet.

Maar wat heel duidelijk moet zijn, het gaat vanochtend niet over problemen die niet het gevolg zijn van zonden.

Maar voor vanochtend moet heel duidelijk zijn dat de Here God ons het geeft dat er moeiten en problemen zijn die niet ten gevolge van zonden zijn.

Dat zie je in vers 3 en 4, ook ‘al wankelt de aarde’, ook ‘al vergaat de aarde in het diepste van de zee’ – dat zijn dingen die gebeuren.

Veel dingen die in ons leven gebeuren, komen over ons – zelfs als we gehoorzamen.

Thema: ‘God belooft bij ons te zijn in moeilijke tijden.’

  1. Omdat de Here God heeft beloof je Beschermer te zijn… (vers 2)
  2. …vertrouw daarom op Hem in alle situaties van je leven! (vers 3)

  1. Omdat de Here God heeft beloof je Beschermer te zijn… (vers 2)

Voordat we straks het avondmaal gaan vieren, gaan we luisteren wat de Here tegen ons te zeggen heeft deze Psalm, om bemoedigd te worden, om getroost te worden.

Er zijn er onder u die zorgen hebben, die het moeilijk hebben, die zich zorgen maken.

Deze Psalm valt uiteen in 3 korte stukken, in de verzen 1-4 zie je een gezamenlijk geloofsgetuigenis van ons als gemeente.

In de verzen 5-8 zegt de Here: ’zo ben Ik, IK ben de Heilige, de Almachtige’.

En de verzen 9-12 is een onderlinge bemoediging: je hebt hier twee mensen die met elkaar praten zijn, tenminste de een is aan het praten.

En die zegt tegen de ander: ‘kijk eens wat de Here heeft gedaan’, de een bemoedigt de ander: ’je hoeft geen verdriet te hebben’, ‘je hoeft de hoop niet te verliezen’.

Wij staan in dit punt stil bij vers 2, en vers 2 is een gezamenlijk geloofsgetuigenis.

Eerste vraag bij vers 2, je ziet hier het besef dat je als christen te maken krijgt met problemen en verdriet: je krijgt als christen te maken met verdriet, te maken met ellende.

Er komt een moment in je leven dat het je zal aanvliegen, dan kom je in de problemen terecht, dan word je bang, de Bijbel zegt: wees daarop voorbereid.

Je hebt een veilige Schuilplaats dus nodig, je hebt een Hulp nodig, want er zal een moment komen dat je in de nood komt.

Soms wordt wel eens gezegd: God redt je toch van al je problemen, nee, de Here geeft soms problemen in je leven om je sterk te maken.

Als een kind leert om te fietsen, en als ouder ren je er achteraan, dan mag dat kind best eens een keer vallen, zodat je kind leert fietsen.

de Here wil dat wij sterk worden en dat wij op Hem vertrouwen, daar gaat het om.

Je hebt een Schuilplaats nodig, want vroeg of laat komen de problemen – de Psalm gaat ervan uit dat je weet dat je vroeg of laat in problemen terecht komt.

Als je jong bent, dit zeg ik nu tegen de jongeren: wees erop voorbereid dat je problemen zult krijgen.

Als je ouder wordt merk je het, dan krijg je te maken met ellende – de Bijbel is er nuchter over: wees erop voorbereid.

2e vraag: als je met problemen te maken krijgt, hoe weet je dan dat God bij je is?

[Vs 2], ’God is voor ons een veilige Schuilplaats’, maar hoe weet je nou zeker dat de Here bij je is, dat kunnen we wel mooi zeggen, maar hoe weet je dat zeker?

Voorbij alle mooie woorden die we ophangen, hoe weet je dit zeker, hoe kun je als je de komende week alleen, dit zeker weten?

Je bent ziek, je bent bang, je zit in een tijd met grote problemen – in vers 8 en vers 12 zie je de zekerheid.

Dat weet je zeker omdat de Here God dat zelf gezegd heeft, Hij heeft er een eed op gezworen om met zijn volk te zijn: ’God is voor ons een veilige Schuilplaats’.

‘Ik sluit een verbond met jou en je nakomelingen, met alle komende generaties, een eeuwigdurend verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen’, Gen 17,7.

De zekerheid dat de Here God bij je is terwijl je huilt, middenin de problemen, terwijl je dat niet ziet of merkt – de zekerheid ligt daarin dat God Zelf het beloofd heeft.

Of je het nou weet of zeker weet, Hij is er wel bij, Hij heeft dat Zelf gezegd.

En daarom zie je in Psalm 46 staan dat God onze ‘veilige schuilplaats’ is, de Here 

God heeft een speciale band met Israel.

De Here God zegt in Romeinen, ’jullie zijn mijn oogappel’.

Is dat in het NT ook zo?, zul je vragen, ja, als Saulus vlak na Pinksteren de gemeente van de Here Jezus vervolgt, dan zegt de Here Jezus: ‘Saul, waarom vervolg je MIJ!’

Dan zegt de Here Jezus dus niet, ’waarom vervolg je de gemeente?’, maar ’waarom vervolg je Mij?’

Oftewel, als je aan de gemeente van de Here Jezus komt, kom je aan Mij, zegt de Here Jezus Zelf, ZO is de Here God een veilige Schuilplaats.

Hij houdt van ons, Hij houdt van u, onthoud dat.

En dan dat woordje ’ons’, ’God houdt van ons’, dat is zo ontzettend mooi als je dat hier zo ziet.

Het is weer Kerst, en dan krijg je weer allerlei ’Jingle-bell-liederen’, Goud houdt van de mensen, hier staat ’ons’ en dat is veel persoonlijker dan het vage: God houdt van de wereld, of van ’de mensen’.

Hier staat: ’God is voor ons een veilige Schuilplaats’, je kunt zo je naam invullen.

Hij is voor mij een veilige Schuilplaats, Hij is voor mij een veilige God.

Hij weet dat je verdriet hebt, Hij ziet wel dat je loopt te piekeren, dit is dus heel persoonlijk.

Hij is op ons als gemeente Loppersum-Westeremden betrokken, Hij kent ons…

Hij is de God van ons, een heel gewone gemeente – ik moest daar vorige week zondag aan denken toen we in Brazilie op bezoek waren in een kleine gemeente.

Dat was zo gaaf, iedere zondag bidden we voor al die christenen waarmee we ons verbonden voelen, maar nu zag ik ze voor me, daar in Canela.

De Here God kent al die mensen, al hun problemen, en Hij kent onze problemen.

Dat woordje ‘ons’ is zo persoonlijk, de Here God kent me, en Hij kan me daarom precies goed te hulp komen als ik verdriet heb, vers 3.

In Deut 31,8 staat: ‘De Here is Degene Die met u zal zijn, Hij zal je niet begeven en je niet verlaten, wees niet bang en laat je door niets ontmoedigen’.

2. …vertrouw daarom op Hem in alle situaties van je leven! (vers 3)

Vers 3: ‘daarom vrezen wij niet, al wankelt de aarde en storten de bergen in het diepst van de zee’, als ik dat lees, dan denk ik: ‘ik ben vaak nog wel bang’, ‘ik verlies nog zo vaak de moed’, ‘ik heb zo het gevoel de weg kwijt te zijn’, ‘ik zie het niet meer zitten’, ‘ik ben bang voor hoe het verder gaat’, ‘ik ben bang om te sterven’.

Wat je hier ziet staan is een geloofsgetuigenis, maar ook al hebben we een stevig geloofsgetuigenis, dat wil niet zeggen dat je als individueel christen de moed niet zult verliezen, dat wil niet zeggen dat je nooit zult twijfelen.

Tuurlijk heeft de gelovige toen het ook meegemaakt dat ‘ie wel eens bang was, maar hoe werkt dat dan, wat deed ‘ie dan?, als je dan in de komende week een moment tegenkomt dat je zegt: ’ik ben nu bang’, dat je dan tegen jezelf het evangelie vertelt – een voorbeeld: misschien praat je wel eens in jezelf.

En iemand anders zeiden tegen je: ’wat ben je aan het doen?’ – maar dat is de clou in de Psalmen, dan vertellen ze zichzelf het evangelie.

Als je in de komende week op zo’n punt komt, dat je verdriet hebt, het niet ziet zitten, vertel je zelf dan het evangelie: ’God is voor mij een veilige Schuilplaats!’

En dan zal als je dat doet, er iets in je hart komen van wat we hier zien, ’daarom vrezen wij niet…’

Ik ben misschien nog wel bang, maar ik vertrouw wel op Hem – zo jezelf het evangelie vertellen.

Alleen, en dat is het laatste, wat we niet moeten vergeten, het gaat hier over ‘ons’, het gaat om een gezamenlijk geloofsgetuigenis, als we straks het avondmaal gaan vieren, en als we elkaar brood en wijn doorgeven…

…dan is dat allereerst een teken dat je bij elkaar hoort, dat je niet hoeft te denken dat je er alleen voorstaat, maar mag ik je dan eens een opdracht meegeven voor de komende weken?..

Bemoedig elkaar eens in de komende tijd vanuit de viering van het HA, bemoedig elkaar als broers en zussen in de Here Jezus.

Als iemand het niet ziet zitten, dat je doet wat staat in de verzen 9-12 ziet, zeg dan eens tegen iemand: ‘kijk eens wat God in Jezus voor je deed!’

‘Je hoeft niet bang voor God te zijn!’, ik kan me voorstellen dat je huilt, ik kan me voorstellen dat je twijfelt, maar kijk eens wat de Here heeft gedaan – bemoedig elkaar met het evangelie, dat is wat hier staat in vers 9.

Dan doe je wat die gemeenteleden uit Psalm 46 onder elkaar ook deden, ze bemoedigden elkaar met het evangelie.

De gemeente van Psalm 46 weet het zeker, deze gemeente weet: we zullen verdriet meemaken, maar de Here God heeft beloofd bij ons te zijn, dat is de zekerheid van de belofte van de Here.

De Here belooft bij je te zijn in moeilijke tijden.

En dat is ook niet vaag en algemeen, maar dat is heel concreet ons, vul je naam in, jij met jouw leven, God kent je.

En dat evangelie wordt een vaste bodem als je het tegen jezelf zegt, ’God is voor mij een veilige Schuilplaats’.

straks wordt het zichtbaar als het brood gebroken wordt, voor de Here Jezus was God niet meer die veilige Schuilplaats: ’mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten’, de Vader was er niet meer, omdat de Here wilde dat wij weer bij de Vader zouden komen.

Zo is God voor ons een veilige Schuilplaats.

Laten we bidden

Gepubliceerd door Gerwin Pruijssen

Plattelandspastor in Valthermond, Drenthe

Plaats een reactie

MJSchuurman

geloven, christelijk geloof, theologie, reformatorische traditie

Church History Review

Bite-sized chunks of yesterday to inspire faith today, with Lex Loizides

Musings on Faith and Psychology

Thoughts on life and the world around me

Allkirk Network

Where Presbyterian faith meets postmodern culture.

Reformedish

incompletely reformed thoughts on God, ministry, and life

James Eglinton

Meldrum Senior Lecturer in Reformed Theology, University of Edinburgh

TheologiePlus

Dolf te Velde / theoloog - docent - onderzoeker

M. Lane Harrison

a rebel heart arrested by grace

Alastair's Adversaria

flotsam, jetsam, messages in bottles

Young Restless Reformed Blog

Christian Musings and Book Reviews from a Singapore YRR (Young, Restless and Reformed)

Willem-Jan de Wit

Theoloog in Egypte

Wes Bredenhof

A Reformed Christian blog and resource page

Having All That Matters

A Faith-Based Contribution to the Lean In Discussion

The Puritan's Woodshop

wrest now, rest later

Eclectic Orthodoxy

Apokatastasis is but the gospel of Christ's absolute and unconditional love sung in an eschatological key

Leadership, Stewardship & Discipleship

Gedachten over het uitleven van LSD, maar dan anders

THE END OF GOD

faith after religion