‘God belooft dat ieder die Hem aanroept zal worden gered!’ Een preek over Handelingen 2,21. (7 van 17)

Liturgie preek ochtenddienst over Hand 2,21 (transcript)

-GKv Loppersum-Westeremden, 10-11-2013

Welkom en mededelingen door ouderling

Komen tot de Here

Oproep om de Here te aanbidden, Psalm 96,6-8

Stil gebed

Votum/zegengroet

Aanbidding:

-Psalm 105,1-3 ‘Looft, looft, verheugd de Heer’ (staan)

-Opw 407 ‘Hoor groot zijt Gij’ (zitten)

Wet van God

Gebed om verlichting met de Heilige Geest

Luisteren naar de Here

Zingen voorafgaand ad Schriftlezing, E&R 244 ‘Lees je Bijbel, bid elke dag’

Kinderen van de basisschoolgroepen 3-4.5-6 naar de KBC, zij leren over hetzelfde thema als de volwassenen.

Bijbellezing(en), zie onder 

Verkondiging, thema, zie onder, gebed

Tussenzang, Psalm 145,5 ‘Rechtvaardig is de Heer in zijn beleid’

Zingen GK 156 ‘Heer, ik kom tot U’

Geven aan de Here

Dank- en voorbedegebed   

Aankondiging overige mededelingen en bestemming collecte

Inzameling gaven

Gaan onder de zegen van de Here

Zingen Psalm 115,1-2.8 ‘Niet ons, o Heer’

Zegen

Leesgedeelte(n): Joh 3,16-20 en Hand 2,14-21

Tekst: Hand 2,21

Preekthema: ‘God belooft dat iedereen die Hem aanroept zal worden gered!’

We zijn bezig met Gods beloften, dat is ons Jaarthema: ‘Leven uit Gods beloften’.

We hebben gezien dat God beloften geeft aan gelovigen, en hebben we toen gezien, dat zijn mensen die de Here vrezen.

Psalm 103,11, ‘Zoals de hoge hemel de aarde overspant, zo welft zich zijn trouw over wie Hem vrezen’.

Gelovigen zijn gewone, normale mensen, die net als anderen respect hebben voor hun medemens, de politie, je docent, meester of juf maar gelovigen worden het meest hierdoor gekenmerkt: ze hebben het meest respect en eerbied voor hun God, als God iets vraagt weten ze zeker dat ze het moeten doen.

We hebben ook gezien dat de Bijbel allerlei voorwaardelijke beloften kent, vorige week zagen we dat wie graag wil dat zijn zonden vergeven worden dat die zijn zonden moet belijden, die moet ze eerlijk opbiechten, die moet de waarheid onder ogen zien en door de knieën gaan voor God.

Eerder is er geen bevrijding, eerder is er geen vergeving, er is geen andere manier om in het reine te komen met God.

Vanochtend staan we stil bij Hand 2,21, dat is ook een voorwaardelijke belofte.

Een voorwaardelijke belofte herken je aan twee woorden: ‘als…, dan…’

Je ziet het in Hand 2,21: ‘als je de Naam van de Here aanroept, zul je worden gered’.

Thema: ‘God belooft: ieder die Mijn Naam aanroept zal worden gered!’

  1. Waneer is het einde der tijden?, vers 17a.
  2. Wat doet God?, vers 17b.
  3. Wat is het gevolg?, vers 17c-18.
  4. Waarom is wedergeboorte nodig?, vers 19-20.
  5. Wat betekent dit voor ons?, vers 21.
  1. Wanneer is het ‘einde van de tijden’?, vers 17a.

Wanneer is het einde der tijden?, [vs 17a], als je Hand 2 pakt, moet je ook weten wat er in het hfdst ervoor staat en wat daaraan vooraf is gegaan…

…als je Hand 1,1 pakt, zie je dat Lucas daar zegt dat hij eerder een boek schreef en dat is het evangelie van Lucas.

En in dat evangelie heeft Lucas beschreven dat Jezus op aarde is gekomen en Jezus op aarde is gekomen met als doel wat we lazen in Joh 3,16: ‘Want God had de wereld zo lief, dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’.

De Here Jezus is met een heel concreet doel op aarde gekomen, om mensen te redden van zonde, dood en hel.

Dat lees je in de evangeliën, en dat zagen we heel kort in Joh 3,16, daar zit de boodschap dus in dat Jezus voor je heeft geleefd, dat Hij jouw zondige, jouw gekwetste leven heeft Hij over gedaan.

Maar Jezus heeft niet alleen voor je geleefd, Hij is ook is gestorven als straf op zonde die ik en jij hadden moeten dragen.

Hij is ook opgestaan uit de dood, en je leest in Hand 1,9, dat de Here Jezus ook naar de hemel is gegaan als Overwinnaar.

Hij is op de troon gaan zitten, dat zie je in Openb 4, de deur naar de hemel is open, we kunnen tot God bidden.

En dan zegt de Here Jezus in Hand 1,5: ‘jullie zullen gedoopt worden met de Heilige Geest’, maar wat komt de Heilige Geest doen?

We lazen hier in Hand 2 over Pinksteren, dat is de komst van de Heilige Geest.

En over de komst van de Geest is altijd veel onduidelijkheid, maar dan is het juist heel goed om te horen wat Jezus zegt over de Heilige Geest, dat staat in Joh 16,8-9, de Heilige Geest komt om aan ‘de wereld duidelijk te maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is’.

En dan hebben we uit Hand 2 gelezen dat Petrus gaat preken en dan zegt hij in vers 17, het is ‘het einde der tijden’, wat betekent dat?

Dat betekent, de komst van de Heilige Geest is het begin van het ‘einde der tijden’.

De profeet Joël had geprofeteerd dat Gods Geest zou komen, en Petrus zegt hier, dat is nu uitgekomen.

De Bijbel zegt hier: ‘het einde der tijden’ is begonnen met Pinksteren, en wanneer eindigt die periode dan?

Wanneer de Here Jezus terugkomt, dat zie je in vers 20, dus dat is het antwoord op de vraag: wanneer zijn die laatste dagen?

En we zien, het is de periode tussen Pinksteren en wederkomst en in de tussentijd komt de Heilige Geest om mensen te confronteren met de Here Jezus.

2. Wat doet God?, vers 17b.

Wat doet God?, dat zie je staan in vers 17b, ‘aan het einde der tijden, zegt God, zal Ik over alle mensen mijn Geest uitgieten’.

Denk eens met me mee wat hier staat met dat woord ‘uitgieten’, Pinksteren is niet dat God hier en daar wat van Zijn Geest uitstrooit.

Pinksteren is dat God mensen vult, in Hand 2,4 staat: ‘allen werden vervuld van de Heilige Geest’.

In Efez 5,18 staat: ‘Bedrink je niet maar laat je vullen met Gods Geest’.

Wat doet Gods Geest?, mensen vullen, maar waarmee?

Dat zie je in [Hand 2,11], altijd als over de Heilige Geest gesproken wordt, wordt gedacht over de Heilige Geest, wordt altijd gedacht dat de Heilige Geest wonderlijke dingen doet, spreken in tongen, genezingen, vallen in de Geest, de meest idiote dingen, enz.

Maar wat staat in Joh 16,8, wat is het voornaamste werk van God Geest?, waarom heeft de Here Jezus toen Hij in de hemel kwam de Heilige Geest gestuurd?

Om de wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Dus laat je niets wijsmaken door broodprofeten die je gek willen maken en je willen laten denken dat het werk van Gods Geest in de meest idiote dingen zit.

Da’s namelijk onzin, want als Jezus zegt dat het de taak van Gods Geest is om de wereld, en dat is de wereld van de mensen…

…te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel is, dan is dat de taak van de Geest.

Waarover spraken de mensen op de Pinksterdag?, over de grote daden van God.

Niet dat zij happy-clappy vooraan staan, zie mij rollen in de Geest, zie mij bijzondere dingen doen, de mensen spreken over Gods grote daden?, dat is het zenden van Gods grote Zoon, het sturen van Jezus om voor ons te leven, te sterven en op te staan.

Wat doet Gods Geest?, mensen, zodat ze gaan leven vanuit de volheid van God, zodat zij gaan spreken over Gods grote daden, Hand 2,11.

3. Wat is het gevolg?, vers 17c-18.

Wat is het gevolg?, [vers 17c-18], het gaat hier over jong en oud, wij zijn een gemeente van jong en oud, en je leest hier wat het effect is van de uitstorting van Gods Geest: ‘DAN zullen jullie zonen…’

Hoe ziet een door Gods Geest gevulde kerk eruit?, dat zie je iets verder in Hand 2,41-47.

 Een foto van een door Gods Geest gevulde kerk, zie je in Hand 2,41-47, wat zijn de 5 kenmerken?, ze leren vanuit het evangelie, Hand 2,41, jong en oud leeft vanuit het evangelie, vers 44, en waar goed wordt gedaan omdat het evangelie dat van hen vroeg, vers 45, en naar buiten toe wordt er gesproken over het evangelie zodat velen worden gered, vers 47.

Hier zie je dus hoe een kerk eruit ziet die door Gods Geest is gevuld, en dan weet ik dat er onder u die denken, ‘ja, dat was toen, maar er ontbrak toch wel wat aan, dit is veel te veel een ideaal!’

Dat weet Lucas ook wel, daarom vertelt hij over Ananias en Saffira om weer te zien dat er ook gewoon zonde was.

Wat is hun kenmerk?, ze hebben als jong en oud een en hetzelfde verlangen hebben, en dat is samen te leren en te leven vanuit het evangelie.

Dat is het effect van wedergeboorte – en wat staat de kerk van vandaag daar ver van af, hier zie je in Hand 2,41-47 een kerk die al z’n resources gebruikt voor Gods glorie.

Effect van wedergeboorte is dat je samen als kerk nadenkt over de vraag: ‘wat hebben we gekregen, en wat gebruiken we daarvan voor Gods glorie en eer?’

Hoe is dat vandaag?, vandaag zitten kerken vol met consumenten, met mensen die niet naar de kerk komen om het evangelie te horen, vaak komen mensen naar de kerk om vermaakt te worden, achterover in de lounge-stoel, ‘vermaak me!’

Om weg te zwijmelen op de muziek, de kerk is er alleen voor mij en wat ik er kan krijgen.

Zorg ervoor dat m’n kinderen vermaakt worden, misschien is het een leuk idee om ze te schminken, zodat zij ook leuk en blij de kerk uitgaan!

En preek me niet te veel over Jezus, geef me wat tips en trucs om de week door te komen, dan is het eindelijk weer weekend.

En preek vooral niet te lang, ik zit de hele week voor TV, ik me 12 minuten concentreren, preek vooral niet te lang!

Geef me een lekker verhaal, geef me een goed gevoel zoals de hele wereld zegt: ‘ik ben OK, jij bent OK!’

En iedereen denkt omdat het zo goed gaat, dat dat een door Gods Geest gevulde kerk is, maar dat is een kerk met vette ego’s.

Mensen die het alleen maar gaat om zichzelf, ‘vermaak me!’, de boel is er voor mij, het gaat om mij.

Dat zijn geen christenen, maar dat zijn kerkgangers die een feel-good verhaal willen horen en die gaat het niet om God.

Pinksteren zegt: God is er niet voor jou, jij bent er voor God, het doel waarvoor je geschapen bent en waarvoor je leeft is is om God te leven.

En dat ook als kerk, God is er niet om jou te kietelen, om jou een goed gevoel te geven, maar om jou te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Anders kom je het koninkrijk van God niet eens binnen, dan had je het misschien hier leuk, zelfs in de kerk.

Jezus zegt: ‘wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen’, als wij ons leven al;s kerk niet alleen maar willen vasthouden, zullen we het verliezen.

‘Maar wie het verliest zal het behouden!’, zegt Jezus, kunnen wij loslaten wat ons zo lief en dierbaar is in de kerk?

Ik vraag het me af of wij dat lef nog hebben, het effect van Pinksteren is een kerk die niks meer hoog opheeft met zichzelf, maar zich herkent in de woorden van Psalm 115, ‘niet ons o Heer, niet ons, maar uw Naam geef de eer’.

Wij zijn zo obsessief bezig met onszelf, dat het niet in ons opkomt dat het waar is voor ons wat staat in Openb 3, dat Jezus een brief schrijft aan Sardes waar Jezus zegt: ‘er wordt lovend over jullie gesproken maar jullie zijn zo dood als een pier, en binnenkort sluit Ik de tent!’

Wat is een door Gods Geest gevulde kerk?, dat is een kerk waar oud en jong droomt vanuit het evangelie.

Hoe kunnen wij zo ons leven inrichten dat God erdoor de glorie krijgt?, hoe kunnen we onze financiën en onze middelen zo inzetten dat God erdoor de eer krijgt en niet wij?

Klaas [Harink] en ik gaan binnenkort naar Brazilie, daar is een kerkverband dat zet stelselmatig 50% van z’n inkomsten apart zet voor gemeentestichting.

Waarom komt dat niet in ons op?, wij zijn zo met onszelf bezig, tot onze eigen schade!

[Tussenzang: Psalm 145,5]

4e vraag: waarom is wedergeboorte en bekering nodig?, [Hand 2,19-20]?, omdat je zonder het koninkrijk van God niet binnenkomt.

Als je kijkt naar vers 20, dan zie je dat het gaat over ‘de grote en stralende dag van de Heer’, dat is de wederkomst van de Here Jezus.

En het evangelie is hier: voordat die dag komt, de Heilige Geest zal komen, omdat mensen zonder het werk van de Heilige Geest niet tot geloof kunnen komen.

De Heilige Geest is nodig om tot geloof te komen, geloof kun je jezelf niet geven.

Het moet je gegeven worden, daar ben je zelf passief onder, daar kun je zelf niets aan doen.

Mogen niet alle mensen het koninkrijk van God binnen? – in een samenleving die denkt vanuit rechten is dat een pijnlijke.

Jezus zegt: ”Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden’, Matth 7,14.

In Matth 25,32: ‘en Jezus zal de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt’.

In 1 Kor 1,18 staat: ‘De boodschap van het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan maar voor ons die worden gered is het de kracht van God’.

Zo zie je dat er op die laatste dag onderscheid wordt gemaakt tussen mensen, de ene groep mag het koninkrijk van God binnen: ‘welgedaan, goede en getrouwe slaaf, wees welkom!’, en er zijn er ook die de Here Jezus van zich afwijst: ‘voor jullie is het oordeel!’

Dus waarom is wedergeboorte nodig?, heel eenvoudig, zonder bekering kun je het koninkrijk van God niet binnenkomen.

5. Wat betekent dit voor ons?, ‘Dan zal ieder die de Naam van de Here aanroept, worden gered’.

Dat is een belofte en het gaat hier over bekering, ‘dan zal ieder die de Naam van de Here aanroept en dat in zijn leven doet, die zal worden gered.

Het gaat dus over bekering als het gevolg van wedergeboorte, en dat is het werk van de Heilige Geest.

We hebben een paar weken geleden gezien dat God drie dingen onvoorwaardelijk doet – voorwaardelijk is dat je voorwaarden stelt, onvoorwaardelijk is dat er geen voorwaarden zijn.

God doet drie dingen onvoorwaardelijk, de eerste is uitverkiezing: God kiest mensen uit, zonder voorwaarden, je hoeft niet aan iets te voldoen om te worden uitgekozen.

Wedergeboorte is ook onvoorwaardelijk, God roept mensen onvoorwaardelijk tot leven omdat Hij dat wil.

Het derde dat God onvoorwaardelijk doet is algemene genade, dat de zon opkomt en weer ondergaat.

In vs 21 zie je dat het nodig is om bekeerd te zijn om het koninkrijk van God binnen te komen, en daaraan zegt de Bijbel, en dat zien we hier in Hand 2, en dat is het werk van de Heilige Geest, daaraan vooraf gaat wedergeboorte.

Wedergeboorte is dat Gods Geest iets in het leven van een mens doet, zonder dat diegene erom gevraagd heeft of zonder dat heeft gewild, zonder dat diegene aan een bepaalde voorwaarde voldoet.

In Rom 9,16 staat: ‘Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of van de inspanning van een mens’.

Houd dat vast, wedergeboorte doet de Heilige Geest aan mensen, zonder die mensen, dat is Gods vrije genade.

Dat is dus wat God doet, en dan geeft Hand 2,21 antwoord op de vraag: ‘wat doet de mens?’

Dus de angstige vraag: ‘ben ik wedergeboren?’, en de angst is dan: ‘hoor ik erbij of hoor ik er niet bij?’, die wordt beantwoord in vers 21, alleen maar over wedergeboorte spreken kan mensen bang maken: ‘wat moet ik er dan aan doen?’

En het antwoord op die vraag geeft Hand 2,21: ‘wie de Naam van de Here aanroept, zal worden gered!’

Dat is een voorwaarde: de Naam van de Here aanroepen!

En we hebben al twee keer gezien, als je wilt dat de belofte vervuld wordt in jouw hart en leven, dan moet je aan de voorwaarde voldoen.

‘Als je de naam van de Here aanroept, zul je worden gered, wil je bij diegene horen die worden gered, dan moet je aan de voorwaarde voldoen.

Wat betekent dat: ‘de Naam van de Here aanroepen’, het betekent dat je Hem nodig krijgt.

En dan maakt de Bijbel ons 3 dingen duidelijk waarom je Gods Geest nodig krijgt.

Ten eerste: we hebben gefaald, u en ik, hoezo?

We zijn voor een bepaald doel geschapen, en dat is om God de eer te brengen.

‘Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God’, dat is onze opdracht waarvoor we op aarde zijn.

Voor Gods glorie leven, niets zo belangrijk vinden als de Here, maar wie doet dat van ons, wie is zo gericht op de Here, dat er in de afgelopen week geen minuut of seconde was dat je niet aan Hem dacht – dat is mij niet gelukt.

Heb je je aan alle geboden van God gehouden?, ik heb mij niet aan alle geboden van de Here gehouden.

Heb je je naaste altijd volmaakt liefgehad?, heb je wel eens gedacht: ‘stommerd, idioot!’

De Bijbel zegt, wij falen er stelselmatig in om te leven zoals God het wil.

Het 2e wat de Bijbel ons leert is, ‘wat is dan het label wat God eraan hangt als je faalt?’

Dat is Gods oordeel, Rom 6,23 staat: ‘het loon van de zonde is de dood’.

In 2 Thessalonisenzen 1,8-9 staat: ‘dan straft Hij hen die die God niet erkennen en het evangelie van onze Heer Jezus niet gehoorzamen. Zij zullen voor eeuwig worden verstoten, ver van de Heer en van zijn kracht en majesteit’.

De Bijbel zegt: ‘vlei jezelf niet, praat jezelf niet naar de mond, kijk niet naar een ander, denk niet van jezelf: met mijn zonde valt het wel mee!

Wie beoordeelt zonde?, dat is God – ten eerste omdat je niet in staat om te beoordelen hoe erg zonde voor God is en ten tweede God kan zelf wel een oordeel bepalen, en dat doet Hij ook.

Het 3e wat de Bijbel leert is, de oplossing die de Here gegeven heeft, zien we in Joh 3,16, God had de wereld zo lief, dat Hij niet wil dat mensen verloren gaan, maar zijn enige Zoon voor hen heeft gegeven.

En degene die in Hem gelooft, zal worden gered.

Het 4e wat de Bijbel leert is wat we moeten doen om gered te worden, en dat zie je in de tekst van vanmorgen, Hand 2,21.

De Naam van de Here aanroepen dat is tot de Here komen in berouw en geloof.

We hebben gezien: wedergeboorte is het werk van Gods Geest, je tot de Here keren heeft twee elementen: berouw en geloof!

Berouw is je afkeren van zonde omdat je inziet dat je toestand buiten de Here Jezus wanhopig is.

Omdat je inziet dat je terwijl je al zolang in de kerk meedraait, je niet eens echt gelooft.

Omdat je denkt dat je gered te worden omdat je in de kerk te komt, maar het is niet waar.

Dat denken we misschien, door de dingen te doen die van me verwacht worden, doe ik de dingen die God van me vraagt.

Nee, naar de kerk komen is een middel tot een doel, en dat is je bekeren.

Je tot de Here keren is je afkeren van zonde, met de rug naar zonde toe gaan staan, omdat je inziet dat de Here je anders zal veroordelen.

Berouw hebben over je zonde, verdriet hebben omdat je inziet wat zonden voor God betekenen.

Dat je dus de Naam van de Here God aanroept, Hand 2,21, omdat je ziet: ‘ik heb me aan van alles en nog wat vastgeklampt, m’n geld, m’n werk, wat anderen van me vinden, wat me ooit is overkomen’, maar dat je inziet dat is niet de weg naar God.

Bekering is allereerst berouw over je zonden, heb je dat, of bekijk je je zonden nog steeds door je eigen bril, maar dan heb je geen berouw over je zonde.

De andere kant van bekering is geloof, ‘ieder die de Naam van de Here aanroept zal worden gered’.

Geloof in Gods beloften, geloof in de waarheid dat je zonden worden vergeven, de waarheid dat je als je tot Hem vlucht en Hij je altijd welkom heet.

Wat betekent Hand 2,21 voor ons?, velen onder u gaan al jaren naar de kerk, en er zijn er die denken dat ze daarom bij God gekomen zijn, maar het is niet waar.

Want, als je erover nadenkt, leef je niet zoals God het van je vraagt, je bent niet echt gehoorzaam, je neemt een loopje met Gods geboden.

Je spiegelt jezelf voor dat je Gods kind bent, en je bent blij als in de Bijbel staat: ‘Ik ben met je’, maar waar ben je zelf?

De voorwaarde van Hand 2,21 is dat je de Naam van de Here aanroept, als je aan die voorwaarde voldoet zul je worden gered in de Here Jezus.

Er zijn er ook die de Here God echt liefhebben, die hun leven voor God leven, die hun zonden kennen en diep tot in hun tenen blij zijn met hun Verlosser.

Diegenen mogen de tekst en de verkondiging van vanmorgen zien als een bemoediging, die hoeven niet te twijfelen aan het werk van Gods Geest in hun leven.

De Here is niet tevreden met je leven, de Here is pas tevreden als je in de Here Jezus gevonden wil worden.

Laten we bidden

Gepubliceerd door Gerwin Pruijssen

Plattelandspastor in Valthermond, Drenthe

Plaats een reactie

MJSchuurman

geloven, christelijk geloof, theologie, reformatorische traditie

Church History Review

Bite-sized chunks of yesterday to inspire faith today, with Lex Loizides

Musings on Faith and Psychology

Thoughts on life and the world around me

Allkirk Network

Where Presbyterian faith meets postmodern culture.

Reformedish

incompletely reformed thoughts on God, ministry, and life

James Eglinton

Meldrum Senior Lecturer in Reformed Theology, University of Edinburgh

TheologiePlus

Dolf te Velde / theoloog - docent - onderzoeker

M. Lane Harrison

a rebel heart arrested by grace

Alastair's Adversaria

flotsam, jetsam, messages in bottles

Young Restless Reformed Blog

Christian Musings and Book Reviews from a Singapore YRR (Young, Restless and Reformed)

Willem-Jan de Wit

Theoloog in Egypte

Wes Bredenhof

A Reformed Christian blog and resource page

Having All That Matters

A Faith-Based Contribution to the Lean In Discussion

The Puritan's Woodshop

wrest now, rest later

Eclectic Orthodoxy

Apokatastasis is but the gospel of Christ's absolute and unconditional love sung in an eschatological key

Leadership, Stewardship & Discipleship

Gedachten over het uitleven van LSD, maar dan anders

THE END OF GOD

faith after religion